|
FORUM ASW
AEROKLUB STALOWOWOLSKI
|
Interpretacja Kodeksu Sportowego FAI - loty warunkowe |
Autor |
Wiadomość |
Lyku
Wiek: 45 Dołączył: 07 Sie 2010 Posty: 194
|
Wysłany: 2014-07-21, 19:05 Interpretacja Kodeksu Sportowego FAI - loty warunkowe
|
|
|
Witam,
ze względu na szereg wątpliwości dotyczących sposobu wykładania tras na potrzeby zaliczania warunków do odznak szybowcowych, przygotowałem krótki podręcznik, w którym streściłem zapisy obecnie obowiązującego Kodeksu Sportowego FAI w mam nadzieję przystępny sposób. Jeśli ktoś będzie miał jakieś pytania, proszę je zadawać w tym wątku. Postaram się na bieżąco wyjaśniać wszelkie ewentualne wątpliwości.
Pozdrawiam, Łyku
Interpretacja Kodeksu Sportowego FAI na potrzeby wyczynów szybowcowych.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 1662 raz(y) 62,73 KB |
|
|
|
|
|
Wiki
wiki
Dołączyła: 29 Lip 2014 Posty: 13
|
|
|
|
|
Lyku
Wiek: 45 Dołączył: 07 Sie 2010 Posty: 194
|
Wysłany: 2015-09-25, 23:59
|
|
|
Hej,
tak - wiem. Zaktualizuję mój konspekt z uwzględnieniem zmian i opublikuję na forum.
Łyku |
|
|
|
|
Lyku
Wiek: 45 Dołączył: 07 Sie 2010 Posty: 194
|
Wysłany: 2016-06-17, 19:46
|
|
|
Hej,
nie zaktualizowałem konspektu jak to zdeklarowałem. W ostatnią sobotę nasz kolega obleciał trasę Turbia-Biłgoraj-Turbia (104km) i co może być zaskakujące - nie zdobył warunku do srebrnej odznaki szybowcowej. Wynika to właśnie z ostatniej aktualizacji kodeksu sportowego i zmian dotyczących wymagań warunku odległościowego do srebrnej odznaki szybowcowej. Dlatego też wszyscy, którzy przymierzają się do zaliczenia tego warunku, a w szczególności na trasie Turbia-Biłgoraj-Turbia, proszę aby przeczytali sobie poniższe informacje. Sugeruję również aby chęć podjęcia próby zdobycia warunku zgłosić i przedyskutować wcześniej z którymś z komisarzy sportowych. Na ten moment w Turbi mamy trzech komisarzy sportowych z uprawnieniami GNSS Data Analyst z czego dwóch aktywnych - Wiki i mnie.
Lecisz do Biłgoraja po srebro ? Zabierasz FlyWithCe? ...to przeczytaj:
Wg. aktualnie obowiązującego SC3-2015, warunek odległościowy do srebrnej odznaki jest zdefiniowany jako:
"a. SILVER DISTANCE a straight distance flight of at least 50 km from the release point. The Silver distance should not be flown with guidance from another pilot."
Tylko i wyłącznie.
1. Poproś po pociągnięcie na zachodnią stronę lotniska.
2. Po wyczepieniu zrób wyraźne przeniżenie, tak aby nie było wątpliwości co do punktu wyczepienia.
3. Dla Ciebie punktem wyjściowym trasy będzie właśnie punkt wyczepienia - nie musisz przelatywać nad środkiem lotniska w celu rozpoczęcia zadania.
4. Traktuj Biłgoraj wyłącznie jako punkt orientacyjny - zaliczenie PZ'ta nie ma dla Ciebie znaczenia - znaczenie ma wyłącznie odległość po prostej od punktu wyczepienia, czyli do oceny bierzemy najlepszy fix z zapisu trasy.
5. Ważne! Do przelotu stosuje się kryterium utraty wysokości. Utrata wysokości powyżej 1% długości trasy w przelocie poniżej 100km dyskwalifikuje przelot.
6. Kryterium utraty wysokości ma zastosowanie do zaliczenia warunku czasowego 5h (co może wydawać się dziwne)
7. Przewyższenie: dla zaliczenia warunku wysokościowego do srebrnej (1000m przewyższenia), przy pomocy rejestratora pozycji FlyWithCE, musisz mieć przewyższenie o 10% większe, czyli 1100m.
8. Zaliczając PZ (czy to rzeczywisty, czy orientacyjny) - zawsze poleć kawałek dalej. Ten 1-2 km czy minuta lotu w sumie nie wpłynie na Twoją sytuację w locie, natomiast może położyć cały przelot ze względu na nie zaliczenie punktu zwrotnego.
Na przyszłość:
9. Z tego samego powodu co w pkt. 8, miej na uwadze, że zapis logera i lusterka może się różnić - zarówno co do próbkowania jak i określenia pozycji. Lusterko może piknąć "zaliczony", natomiast loger jeszcze nie.
10. Zakładaj zawsze, że zaliczasz sektory - nie cylindry. Przy weryfikacji przelotu przyjmuje się zawsze korzystniejszą opcję.
Dla dociekliwych rozwinięcie tego co napisałem powyżej, ma też zastosowanie do przelotów dłuższych niż 100km.
Utrata wysokości jest liczona od WPT (wyjściowego punktu trasy) czyli np. przecięcia linii startu w zadeklarowanym punkcie startowym do KPT (końcowego puktu trasy) czyli np. przecięcia linii mety w zadeklarowanym punkcie końcowym - lub dowolnym innym fixie, który zdecydujemy się przyjąć jako koniec przelotu. W praktyce może to być lądowanie w polu, odpalenie silnika dolotwego, lub po prostu decyzja, że w danym punkcie zakończyliśmy przelot. . Rejestratory Lotu (ceryfikowane logery) i rejestratory pozycji (np.FlyWithCe) - bo takie są defincje, rejestrują wysokość barometryczną. Zatem zgodnie z regulaminem, dopuszczalna utrata wysokości wynosi 1000m (nie 900) dla przelotów powyżej 100km.
Przykład: zaczynamy zadanie na wysokości 1240m, po obleceniu trasy o dł. 307 km,
przecinamy linię mety na wysokości 156m. Utrata wysokości w tym przypadku
wynosi 1084m – 84m powyżej limitu. Kara to 84x100m = 8400m. Zatem nasza
oficjalna odległość to 307 – 8,4 = 298,6 km - nie ma warunku.
Dlatego też rekomenduję aby w przypadku próby przelotu warunkowego najpierw przeciąć linię startu na wysokości poniżej 1000m, a potem spokojnie się wykręcać i kontynuować lot. Potem możemy przeciąć jeszcze raz start na wysokości nawet 2000m nad znaki, liczyć się będzie to pierwsze przecięcie - do przelotów warunkowych nie ma znaczenia prędkość.
Dla przelotów o długości poniżej 100km, max. dopuszczalna utrata wysokości wynosi 1% długości trasy.
Przykład: trasa o długości 74km. Utrata wysokości wynosi 800m. Jest to poniżej
1000m ale w tym przypadku dopuszczalna jest utrata max. 740m. W przypadku
przelotów o dł. poniżej 100km, przekroczenie limitu dopuszczalnej utraty
wyskości dyskwalifikuje warunek (!)
Co to oznacza dla Ciebie jeśli lecisz do Biłgoraja - wyczepiasz się na wysokości np. 700m. Zaczynasz przelot od punktu wyczepienia. Jeśli osiągniesz 50,01km na wysokości 201m, nadal jest ok - ale zakładam, że zrobisz co najmniej 60km po prostej i nie spadniesz poniżej 500m :P
Zakładam, że przeleciałeś do tego Biłograja, zrobiłeś dystans. Teraz wracasz do domu, a potem stwierdzasz, ze jeszcze polatasz na termice nadlotnikowej. Robisz 5h 10min od wyczepienia i lądujesz. Utrata wysokości do zaliczenia 5h jest liczona od momentu wyczepienia, czyli rozpoczęcia lotu swobodnego do np. 5h 1min lotu. Jeśli po wyczepieniu na 700m, po 5h i 1m twoja wysokość nie jest -301m, jesteś bezpieczny :P
Przewyższenie. FlyWithCe ma dodatkowe ograniczenie, Żeby zaliczyć 1000m przewyższenia musisz zrobić min 1100m. Nic nie jest napisane w kwestii zwiększonego kryterium w przypadku określania utraty wysokości, co jest też pewną niekonsekwencją tego dopuszczenia.
Reasumując:
1. Wyholuj się i wyczep na zachodniej stronie lotniska na wysokości 600-700 Zaznacz wyczepienie "przeniżeniem". Czyli nawet jeśli będziesz w kominie, odprostuj i oddaj drąga na 3 sekundy.
2. Poleć kawałek za Biłgoraj, upewnij sie, że nie jesteś w tym punkcie poniżej 500m, a potem lataj ponad 5h i wyląduj.
3. Jeśli wyczepisz się na 600m a podstawy chmur będą poniżej 1700, będąc potem nad lotniskiem obniż wysokość w jakimś kominie tak aby po dokręceniu do podstawy mieć te 1150m przewyższenia.
Powodzenia, Łyku |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|